Od września br. zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wyceny nieruchomości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1832). Wprowadziło ono do polskiego porządku prawnego m.in. zasady określania wartości służebności przesyłu. Do tej pory ustalano ją w oparciu o metodologie i standardy branżowe, a nie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
Służebność przesyłu to ograniczone prawo rzeczowe określające zasady korzystania z nieruchomości, na której posadowione są urządzenia przesyłowe. Czym są urządzenia przesyłowe, mówi art. 49 §1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z zawartą w tym przepisie definicją, urządzeniami przesyłowymi są urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne.
Ustanowienie służebności przesyłu powinno nastąpić odpłatnie[1]. Oznacza to, że właściciel obciążonej nieruchomości powinien otrzymać ekwiwalent pieniężny za możliwość korzystania z nieruchomości przez przedsiębiorcę przesyłowego.
Jak zatem widać, ustanowienie służebności przesyłu powinno być poprzedzone ustaleniem wysokości stosownego wynagrodzenia. Metodologia jego ustalania jest zatem bardzo istotna w procesie ustanawiania służebności przesyłu, a co za tym idzie ma wpływ na realizację zadań inwestycyjnych zwłaszcza z zakresu szeroko rozumianej infrastruktury liniowej (budowa przesyłowych i dystrybucyjnych linii elektroenergetycznych, rurociągów do przesyłu gazu, ropy, paliw, wody, pary itp.).
- Por. art. 3052 Kodeksu cywilnego. ꜛ