Monitoring porealizacyjny śmiertelności ptaków na linii 400 kV Chełm-Lublin Systemowa

realizuje zobowiązania wynikające z uzyskanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dotyczące monitoringu porealizacyjnego linii elektroenergetycznej na Lubelszczyźnie.

Obowiązek wykonania monitoringu porealizacyjnego dla linii elektroenergetycznej 400 kV Chełm-Lublin Systemowa w zakresie badania śmiertelności ptaków wynika z decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie z 28 czerwca 2019 roku o środowiskowych uwarunkowaniach oraz z postanowienia tego samego organu z 6 kwietnia 2022 roku.

Celem ornitologicznych badań porealizacyjnych jest ocena oddziaływania linii na populacje ptaków, w szczególności oszacowanie ich śmiertelności w wyniku kolizji oraz ocena skuteczności zastosowanych rozwiązań mających na celu ograniczanie potencjalnej śmiertelności.


Według metodyki prace odbywają się w dwóch sezonach badawczych:

  • pierwszy, przypadający na rok 2023, tj. pierwszy rok po oddaniu inwestycji do eksploatacji - te badania właśnie zakończono,
  • drugi, przypadający na rok 2025, tj. trzeci rok po oddaniu inwestycji do eksploatacji.

W związku z ukierunkowaniem oceny wpływu inwestycji na awifaunę migrującą, monitoring prowadzony jest na odcinkach linii wykazujących szczególnie intensywne wykorzystywanie przestrzeni powietrznej przez gatunki przelotne - zabezpieczono je z wykorzystaniem spiral (dwa odcinki).

Na potrzeby oceny skuteczności zastosowanego oznakowania linii w postaci spiral zamontowanych na przewodach odgromowych, wyznaczono także dodatkowy odcinek badawczy, pozbawiony oznakowania, w obrębie którego poszukiwane były potencjalne ofiary kolizji. Również czasowy rozkład kontroli został dostosowany do fenologii wiosennej i jesiennej migracji ptaków. Prace prowadzono w oparciu o przyjęty harmonogram z dopuszczeniem nieznacznych przesunięć terminów kontroli w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Kontrola w ramach pierwszego sezonu trwała od lutego (początek migracji wiosennej ptaków) do końca listopada 2023 roku (koniec migracji jesiennej ptaków). Uzyskane w jej trakcie wyniki mogą jednak nie odzwierciedlać faktycznej skali zjawiska rozbijania się ptaków o badaną linię. To, co można zauważyć już dziś, to przewaga gatunków migrujących nocą w ogólnej liczbie stwierdzonych przypadków kolizji.

Wnioski końcowe i podsumowanie wraz z ewentualnymi wskazaniami działań (jeśli będą konieczne) zostaną sformułowane po zakończeniu całego monitoringu w 2025 roku.

go to top ↑