Każde duże przedsięwzięcie infrastrukturalne wymaga uzyskania zgód oraz decyzji szeregu organów działających w imieniu i dla dobra szeroko rozumianego społeczeństwa. Jednym z trudniejszych etapów realizowanych projektów jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dlaczego? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie poniższym artykułem.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) jest pierwszą, jaką należy uzyskać dla wielu przedsięwzięć określanych mianem „mogących znacząco oddziaływać na środowisko”. Można powiedzieć, że DŚU daje zielone światło dla uzyskania decyzji następczych, takich jak np. pozwolenie na budowę czy decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowych. Jest więc ważnym krokiem prowadzącym do zrealizowania zadania.
Historia
Konieczność uzyskiwania DŚU wprowadzono w Polsce zmianą ustawy Prawo Ochrony Środowiska z dnia 18 sierpnia 2005 r., jako następstwo wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Ale warto wiedzieć, że historia ocen oddziaływania na środowisko ma swoje źródło w Stanach Zjednoczonych już w latach 60. XX wieku, kiedy to tamtejszy Kongres uchwalił ustawę o narodowej polityce ochrony środowiska zauważając, że dynamicznie rozwijający się przemysł prowadzi do degradacji środowiska. Powstał wtedy obowiązek sporządzania dokumentu o wpływie (negatywnym) zamierzeń władz federalnych na środowisko z równoczesnym zaproponowaniem i oceną rozwiązań alternatywnych[1].
Prawo europejskie i polskie
Może duże rozdrobnienie obszaru Europy było powodem, że społeczeństwo tego kontynentu - dopiero jako ogólnoeuropejska wspólnota - zareagowało na globalny problem pogarszania się stanu środowiska tworząc dyrektywy[2], których transpozycja do prawa poszczególnych krajów jest obligatoryjna. W Polsce kwestie związane z oceną oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i samą decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach reguluje ustawa, zwana często ustawą ocenową lub ustawą ooś[3]. Ustawa ta, od dnia wejścia w życie w 2008 roku, była zmieniana już kilkadziesiąt razy bądź to na skutek konieczności właściwego i pełnego wdrożenia unijnych przepisów, bądź celem udoskonalania opisanych procedur i eliminowania nie do końca jasnych zapisów lub też z powodu konieczności dostosowania do innych zmian prawa, np. wejścia w życie tzw. specustaw dotyczących dróg czy linii elektroenergetycznych.
W większości przypadków o wydanie DŚU należy zawnioskować do wójta, burmistrza, prezydenta, a w szczególnych przypadkach - wskazanych w ustawie ooś - do innych organów, np. regionalnego dyrektora ochrony środowiska.
- Elżbieta Wojtanowicz, Decyzje środowiskowe w praktyce ochrony środowiska. ꜛ
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz. Urz. UE. L 2012 Nr 26, str. 1) oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz. Urz. UE L 2001 Nr 197, str. 30) ꜛ
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r. poz. 2081) ꜛ